In Cocaïnekoorts onderzoekt misdaadverslaggever Jan Meeus hoe Nederland is uitgegroeid tot de draaischijf van de cocaïnehandel in West-Europa. Onder welke omstandigheden groeien criminelen uit tot cocaïnebaronnen?
In het eerste seizoen onderzoeken Jan Meeus, Elze van Driel en Gabriella Adèr hoe een Marokkaanse jongen uit het Utrechtse Vianen kon uitgroeien tot cocaïnebaron. Welke rol heeft onze samenleving daarin? En waarom wordt Ridouan Taghi gelinkt aan de moord op Derk Wiersum?
In het tweede seizoen onderzoeken Jan Meeus en Elze van Driel waarom de politie Piet Costa verdenkt van het oprichten van de martelcontainer die werd gevonden in Wouwse Plantage. Hoe groeide hij uit tot echte Nederlandse narco? Wat zegt dat over hem? En vooral, wat zegt dat over Nederland? .
Hier hing een schilderij vertelt het verhaal van een controversiële roofkunstzaak rond een topstuk uit het Stedelijk Museum. Het schilderij, een Kandinsky ter waarde van 60 miljoen euro, is overhandigd aan de erfgenamen van een Joodse vluchteling. Maar is dat terecht? Pieter van Os en Emmie Kollau zoeken naar een antwoord in een verhaal over nazi-roofkunst, nationaal schuldgevoel en exorbitante prijsstijgingen op de kunstmarkt.
Iedere woensdag een nieuwe aflevering.
Presentatie: Pieter van Os en Emmie Kollau
Redactie: Pieter van Os
Regie: Emmie Kollau
Muziek: Darius Timmer
Montage: Emmie Kollau
Montage-assistentie: Kars van den Heuvel
Mixage: Arno Peeters
Productie: Aldus Producties
Eindredactie: Iddo Havinga
Illustratie: Martien ter Veen
Vormgeving: Yannick Mortier
Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.