In deze podcast van Omroep MAX en NPO 1 onderzoekt Janny van der Heijden hoe we dagelijks worden beïnvloed in onze eetgewoontes. Elke dag maken we zo’n 200 eetkeuzes: bewust en onbewust. De voedingsmiddelenindustrie, supermarkten en ook reclames spelen daar handig op in. Daarbij worden ál onze zintuigen aan het werk gezet. Hoe worden wij elke dag verleid tot het maken van (on)gezonde keuzes? En hoe kan je deze prikkeling inzetten om juist gezonde keuzes te maken? In vijf afleveringen komen vijf zintuigen aan bod. Bekijk ook de tv-serie van Janny: Voeding en ons brein op NPO Start (https://www.npostart.nl/voeding-en-ons-brein/POW_05573318).
Van de een op de andere dag ontvangt presentatrice Janny van der Heijden tientallen appjes, DM’s en andere berichten op sociale media van mensen die vragen naar afslankpillen en zogeheten Gummy Beertjes. Werken ze echt? Waarom leent Janny zich voor zo’n product? Al snel komt ze erachter dat haar naam en foto worden gebruikt om afslankmiddelen te verkopen.
Luister via Spotify
https://open.spotify.com/show/1CFZzIcsFA729fAMZHK1xT?si=5ff37b5195dc478e
Luister via Apple podcast
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/gestolen-gezicht/id1756926841
Luister via de NPO Luister App
https://omroep.page.link/GrvS
En Janny is niet de enige. Miljuschka Witzenhausen, Froukje de Both, John de Mol en tientallen andere bekende gezichten worden ingezet voor online oplichtpraktijken. En het zijn zeker niet alleen bekende gezichten die worden gestolen. In Gestolen Gezicht gaat Janny op zoek naar de figuren achter de nepjanny’s en mensen achter al die andere nepadvertenties. Ze krijgt daarbij hulp van gerenommeerde hackers, cyber security experts, advocaten en slachtoffers. Hoe kan het dat deze, toch bekende vorm van oplichting, nog steeds zo lucratief is? En waarom lijkt niemand zich verantwoordelijk te voelen? Meta, het moederbedrijf van Facebook geeft geen thuis en de politie lijkt over onvoldoende slagkracht te beschikken om hier écht wat aan te doen.
Samen met collega Jeroen duikt ze steeds dieper in de wereld van de gestolen gezichten: van whatsappfraude tot social engineering, van deepfakes tot voice cloning en alles daartussen. Wat zijn de laatste trends, waar kun je op letten en weet je straks als argeloze internetter nog wel wat echt of nep is? Ook richt Janny zich tot de politiek; want wanneer wordt er eindelijk iets gedaan al die nep-appjes, -advertenties, -profielen en sites. Of op z’n minst: wanneer wordt eens duidelijk wie verantwoordelijk is voor een oplossing?