
Mark Beekhuis en Ben van der Burg gaan wekelijks in gesprek met spraakmakende experts over technologische ontwikkelingen en de impact op onze samenleving.
Technologie is overal. In onze broekzak, om ons heen en soms zelfs op ons hoofd. De Technoloog duikt iedere week in een nieuw aspect van deze eeuwig fascinerende wereld. De Technoloog schuwt geen enkel onderwerp. Van AI naar ruimtevaart, van chips naar het metaverse en van mobiele telefonie naar ICT-recht. Hoe veranderen nieuwe regels de technologische wereld om ons heen? En zijn die regels wel effectief? Technologie is niet neutraal. Een groot deel van de gadgets, software en andere toepassingen die we in Europa gebruiken komt ofwel uit de Verenigde Staten ofwel uit China. En dat is een probleem, weet ook de Europese Unie. Lukt het ons continent om een voet tussen de deur te krijgen en bijvoorbeeld te werken aan eigen oplossingen voor de cloud, chips of andere technologie?
En wat gaat technologie doen met onze manier van werken? Bijvoorbeeld door digitale transformatie, waarbij we op veel meer professionele manieren gebruik kunnen maken van technologie. Of verplaatsen we ons steeds meer naar spatial computing, waar bedrijven als Apple (met de Vision Pro) en Meta (met hun Quest-lijn) van dromen?
De Technoloog schuwt geen enkel onderwerp. Van AI naar ruimtevaart, van chips naar het metaverse en van mobiele telefonie naar ICT-recht. Iedere week met de beste experts en beslissers uit hun werkveld. In een nieuwsgierig gesprek van een uur krijgt de luisteraar wekelijks een mini-college over het desbetreffende onderwerp. De presentatoren proberen, samen met de luisteraar, iedere week nieuwe dingen te leren over technologie en innovatie.
Over de podcast
Herbert Blankesteijn en Ben van der Burg bedachten De Technoloog na een uitzending van een ander programma: BNR Digitaal. Herbert wilde, samen met Ben, langer en uitgebreider doorpraten over technologie, zonder de restricties van een radioformat. De Technoloog werd geboren.
Aan het eind van ieder jaar interviewen Herbert en Ben traditiegetrouw elkaar. Over hun eerste techverhalen, hun belangrijkste momenten van het jaar of over de toekomst. In de zomer van 2023 vierde De Technoloog zijn 350ste aflevering.
Na een jarenlange samenwerking besloot Herbert het presentatiestokje door te geven aan Mark Beekhuis. Mark is per 1 september 2024 de nieuwe presentator.
Het team
Mark Beekhuis was de vervangend presentator voor De Technoloog. Hij presenteert ook regelmatig andere programma’s voor BNR Nieuwsradio en is tevens redacteur en podcastmaker voor die zender.
Ben van der Burg is IT-ondernemer en voormalig topschaatser. Ben is bezeten door technologie en wordt enthousiast van gadgets, elektrische auto’s, goede businessmodellen en de toekomst. Naast De Technoloog is hij wekelijks te horen als co-host in BNR Digitaal. Ook schuift hij regelmatig aan bij Vandaag Inside, Op1 of andere talkshows, om te praten over het laatste nieuws rond technologie.
Daniël Mol is redacteur van De Technoloog. Hij voegde zich in 2021 bij het team en is ook redacteur van de Cryptocast en BNR Digitaal.
In deze aflevering van De Technoloog gaan Ben van der Burg en speciale co-host Boris Veldhuijzen van Zanten in gesprek met TikTok-expert Joey Scheufler. Wat is de invloed van TikTok op onze cultuur? Hoe bepaalt het de manier waarop we media consumeren en wat is de rol van algoritmes bij het bepalen van wat we zien?
TikTok is inmiddels een wereldwijd fenomeen met miljarden gebruikers. Joey vertelt hoe het platform zich heeft ontwikkeld van een simpele video-app naar een invloedrijke speler op het gebied van social media. De kracht van TikTok ligt volgens hem in het algoritme, dat niet alleen kijkt naar likes en volgers, maar vooral naar hoe lang gebruikers naar video’s kijken. Dit maakt het platform enorm verslavend, maar ook een krachtig middel voor contentcreatie.
Naast de maatschappelijke discussie over de negatieve effecten van TikTok, zoals verslaving en misinformatie, bespreken Ben, Boris en Joey ook de kansen die het platform biedt voor contentmakers en bedrijven. TikTok blijkt namelijk een effectief platform om snel bekendheid te verwerven, zelfs zonder een groot aantal volgers.
De aflevering biedt een genuanceerde kijk op zowel de positieve als negatieve aspecten van TikTok. Joey benadrukt dat bedrijven slim gebruik kunnen maken van de virale mogelijkheden, maar dat het essentieel is om kritisch te blijven kijken naar hoe het platform invloed uitoefent op gebruikers, vooral jongeren.
See omnystudio.com/listener for privacy information.

Deel deze podcast:
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
- Meer
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen met Reddit (Wordt in een nieuw venster geopend) Reddit
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Tumblr
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Pinterest
- Klik om te delen op Pocket (Wordt in een nieuw venster geopend) Pocket
- Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram